vineri, 28 martie 2008

"Povestea naturii"

Opţional transcurricular
pentru clasa a II-a



Autori : NICULINA ENEA , AURORA MIHAI ,
OLTEA IOSIPOAIEI

Prezenta lucrare a fost elaborată în conformitate cu programele şcolare în vigoare. Poate fi folosită ca auxiliar al manualului de Cunoaşterea mediului – clasa a II-a.

Tehnoredactare: Niculina Enea

Consultant : Prof.de Limba şi literatura română,
Marilena Boţoc

Colaboratori : Maria Hambic Monica Balaş
Mioara Balaban Mioara Bânţu
Viorica Hereş Felicia Enea
Vasile Enea Iuliana Carp
Aglaia Burlacu Virginia Dragomir

Cartea noastră este o invitaţie spre descoperirea lumii vii. Citind, vei asculta gândul altuia, vei afla ce a văzut altul , îţi vei deştepta gustul pentru a cunoaşte natura. Ea te îndeamnă , te cheamă , te povăţuieşte să trăieşti frumos si liber.
Cuvânt înainte

Cursul opţional tratează,într-o manieră atractivă, accesibilă şi interesantă, aspecte ale naturii, plină de miracole neîncetate, care vor sensibiliza mintea însetată de cunoaştere a elevilor.
Cadrul natural e paharul cu scântei pe care ni-l întinde soarele, roua preţioasă în iarba dimineţii, ciorchinele ca un pumn de mărgăritare şi ecoul cuvintelor nerostite... De la frunză până la valurile mării, totul e numai podoabă, visare şi taină.
Micuţii cititori vor fi încântaţi, cu siguranţă, de minunata lume a poveştilor, de variatele aplicaţii şi jocuri antrenante, prin care îşi vor desăvârşi imaginea lor despre lume şi viaţă.
Lucrarea, întocmită cu mare pasiune, măiestrie şi responsabilitate de cele trei talentate autoare, constituie un îndemn adresat elevilor de a iubi şi ocroti necondiţionat natura, un adevărat izvor de sănătate, bunăstare şi încântare.
Prof. Marilena Boţoc
POVESTEA NATURII
Opţional transcurricular pentru clasa a II – a

PROGRAMĂ ŞCOLARĂ


Durata : 1 an / 1 oră pe săptămână
Arii curriculare implicate :
I. Limbă şi comunicare ;
II. Matematică şi Ştiinţe ale naturii ;
III. Arte .

ARGUMENT

Opţionalul vizează atragerea elevilor spre un univers plăcut, interesant, instructiv-educativ care cere să fie redescoperit mereu.
Prin abordarea unor teme bogate în conţinut literar şi informaţional, încercăm să prezentăm modul de organizare a naturii, carte ilustrată care te invită la căutare, la cunoaştere şi în care se găsesc răspunsuri la întrebările vieţii.
Povestirile cuprinse în lucrare caută să sensibilizeze elevii faţă de lumea fascinantă a naturii, urmăresc să formeze deprinderi de citire corectă şi de redare liberă a propriilor păreri, să dezvolte capacităţi de sinteză şi selecţie a informaţiilor ştiinţifice, să cultive perseverenţa, încrederea în sine şi cooperarea în cadrul unui grup.
Cursul opţional răspunde nevoii de a forma competenţe şi atitudini bazate pe gândire logică, critică, divergentă şi creativă.
Un alt argument care a stat la baza ofertei către elevi şi părinţi este şi necesitatea de a forma acestora un comportament civilizat faţă de mediu. Copilul trebuie să ştie că Natura e stăpână, iar dacă omul încearcă să o domine nechibzuit, ea se răzbună năprasnic, punând în pericol viaţa.
Dorim ca acest opţional să fie pentru elevii de clasa a II-a un sprijin important în drumul spre cunoaştere.

Obiectiv transcurricular

Formarea interesului de cunoaştere a naturii din perspectivă lingvistică, ştiinţifică şi plastică

Obiective- cadru

1. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului unui text literar ;
2. Formarea ideilor ştiinţifice şi a capacităţii de comunicare prin investigare/explorare şi relaţionare
a elementelor mediului înconjurător ;
3. Formarea unui comportament civilizat faţă de mediu, de ocrotire şi protejare a naturii ;
4. Dezvoltarea creativităţii prin realizarea unor compoziţii libere, folosind elemente de limbaj plastic.