vineri, 28 martie 2008

Ortografia limbii romane

Obiectivele primordiale ale studierii limbii şi literaturii române în ciclul primar sunt şi vor fi dezvoltarea competenţelor elementare de comunicare orală şi scrisă a elevilor, formarea unui vocabular literar bogat şi variat pentru participarea efectivă la diferite situaţii comunicative şi afirmarea personalităţii în activitatea ulterioară.
Fiecare copil trebuie să aibă o cultură comunicaţională şi literară de bază, să fie capabil să comunice şi să interacţioneze cu semenii, oral şi în scris, exprimându-şi clar, corect şi coerent gândurile, sentimentele şi opiniile. În acest sens, lucrarea “Ortografia pentru toţi elevii” vine în ajutorul copiilor din clasele I-IV, care vor să înveţe cum să se exprime clar şi cum să scrie corect româneşte. Citind şi rezolvând sarcinile prezentate, ei îşi vor dezvolta spiritul de observaţie, capacitatea de analiză şi de gândire logică, formându-şi deprinderi de scriere corectă. Pentru elevi, lucrarea reprezintă un suport de muncă individuală, riguros organizată, sistematizată şi eficientă.
Dificultăţile în scrierea corectă a cuvintelor şi ortogramelor de către elevii mici pot fi înlăturate prin realizarea sarcinilor date: transcrieri, copieri, dictări, completări, exerciţii şi jocuri aplicative. Acestea conduc la formarea deprinderilor de scriere corectă a limbii române, la respectarea normelor ortografice, ortoepice şi de punctuaţie, la dezvoltarea exprimării orale şi scrise, la nuanţarea şi activizarea vocabularului. Temele abordate permit atât munca individuală, cât şi lucrul în colectiv sau pe echipe.
Exemplele prezentate pot fi abordate în orice moment al lecţiilor de predare, consolidare, recapitulare şi evaluare a cunoştinţelor de limba română. Munca independentă reprezintă o cale prin care elevii aprofundează scrierea corectă a cuvintelor şi ortogramelor, folosirea în mod adecvat a acestora în exprimarea scrisă.
Ansamblul de exerciţii aplicative ale lucrării constituie mijloace şi forme de muncă atractivă pentru cei ce doresc să-şi formeze o scriere corectă şi o exprimare clară şi nuanţată. Reprezintă un suport adecvat pentru însuşirea şi învăţarea limbii române.
Niculina Enea

“Mult e dulce şi frumoasă
Limba ce-o vorbim!
Altă limbă-armonioasă
Ca ea nu găsim.”
(‘‘Limba româneasca’’, de George Sion)

‘‘Învăţătura e-o comoară
Ce nimeni nu ţi-o poate lua.
Îţi va spori podoaba rară
Cu cât împarţi mai mult din ea.’’

(‘‘Învăţătura’’, de Nicolae Tăutu)

Nu uita vorbele lăsate de strămoşi:

* ’’Învăţătura e cea mai mare avuţie‘‘.
* ’’Învăţătura e mama înţelepciunii’’.
* ’’Omului cu învăţătură îi curge miere din gură’’.
* ’’Rădăcinile învăţăturii sunt amare, dar roadele ei sunt dulci’’.
* ’’Înţelepciunea devine odată cu învăţătura’’. (Balzac)
* ’’Limba este tezaurul cel mai preţios pe care îl moştenesc copiii de la părinţi’’.
(V. Alecsandri)